Legg oppi marsipanen, min form var litt stor så bygde opp med alu.folie på sidene. Den skal ca være 20×30 cm
Ha nougaten oppi en bolle, kjør den på max.effekt i microovn
Smør den utover marsipanen. Sett den kaldt i ett par timer.
Lag geleen, men bruk kun halv mengde vann (altså 2,5 dl istedet for 5 dl) og avkjøl i ca 30 minutter. Så heller du det over nougaten, og setter tilbake i kjøleskapet. La det stå natten over.
Neste dag kan du bare ta tak i sidene på plastfolien og løfte ut hele. Så skjærer du den opp i passe str. Den er mektig, så jeg liker den i små str.
Grovhakk sjokoladen, legg bollen over vannbad til det smelter. Ikke rør.
Hell over sjokoladen etter den har kjølt seg litt ned. Du kan også dyppe en og en bit oppi bollen, da bør du ha litt delfiafett oppi med sjokoladen.
Tro det er lurt å dele den opp nå før den stivner.
Jeg skar den opp etter 30.min i kjøleskap og da ble det mye knekk og søl i sjokoladen.
Man kan evnt. bruke 1.ss delfiafett pr. sjokoladeplate for å få sjokoladen smidigere, og dyppe en og en bit.
Det er lurt å ikke legge de ned i en boks med lokk, da blir de klissete. La de ligge åpent med luft.
16-18 boller Oppskriften kan dobles. 500 g hvetemel (6-7 dl) 150 g små havregryn (2 dl) 75 g sukker ca (¾ dl) 2 ts kardemomme ½ ts vaniljesukker 1 pk gjær (fersk gjær smuldres inn i melet, tørrgjær drysses i melet) 3 dl lunken melk eller vann ev 1 egg, kan erstattes av ½ dl ekstra melk eller vann 80 g mykt smør
Ha alt det tørre i en bakebolle. Havregryna malte jeg opp til mel. Dette melet er med på å gjøre skolebrødet saftigere. Tilsett lunken melk / vann og elt sammen i en kjøkkenmaskin eller for hånd. Elt i kjøkkenmaskin ca 5 min før mykt smør tilsettes i biter. Elt videre i 4-5 min. Dekk til bakebollen og sett til heving i 40-50 min, til deigen har dobbel størrelse.
Vaniljekrem:
2 ½ dl matfløte eller helmelk ½ vaniljestang eller 1-2 ts vaniljesukker 2 ½ ss maisennamel 60 g sukker 2 eggeplommer
Kok opp fløte eller melk og vaniljestang (frø skrapes ut og tilsettes i fløte/melke sammen med stangen) eller du bruker vaniljesukker. Trekk kasserollen vekk når det koker. Pisk sammen eggeplommer og maisenna i en bolle. Tilsett den varme fløte/ melken i en tynn stråle i bollen med eggeplommene, mens du visper godt. Hell tilbake i kasserollen og kok opp (til rett under kokepunktet) mens du rører hele tiden, til du har en tykk fyldig vaniljekrem. Dekk med plastfilm (for å hindre snerk) og avkjøl.
Deigen: Elt den ferdige hevede deigen godt sammen på bakbordet, del i 16-18 emner og trill til runde boller, sett på bakepairkledt stekebrett. La etterheve i 30 – 40 min. Lag en fordypning i bollene og legg over en skje med fast vaniljekrem i fordypningen og fordel over blåbær ev også bringebær. Stek på midterste rille i varm stekeovn 225 oC i 10-12 min. Følg med slik at bollene ikke blir for mye stekt. Avkjøl litt før melisglasur (bruk da noe av eggehvitten å bland med melis) smøres over, dryss/ dypp i kokosmasse.
Bland sammen hvetemel, bakepulver, vaniljesukker og sikt inn i margarin og sukkerblandingen. Jeg knar deigen her med hendene. Pakk deigen i plast og legg i kjøleskapet i ca. 1 time. Da er det enklere å bake den ut etterpå.
Ovnen forvarmes til 175 grader
Legg bakepapir på 2 stekebrett. Del deigen i 6 emner og trill ut cirka 30 cm lange pølser. Legg deigpølsene på stekebrett og trykk de ned med håndbaken og fingrene, de skal være ca 1/2 cm tykke.
Pensle på egg og dryss over det dere har lyst til å ha på. Her har jeg en med perlesukker, sjokolade og mandler.
Sett stekebrettet midt i varm stekeovn og stek i 12-15 minutter til fargen er lys gyllen
Bruk et pizzahjul og skjær de varme kakene på skrå så du får 2-3 cm brede kaker/kjeks.
350-400 g god sjokolade.Du kan mikse mørk og lys sjokolade.
175 g grovknust, sprø kjeks, med eller uten nøtter. Jeg valgte oreokjeks.
Ca 75 g små marshmallows (store marshmallows klippes i biter)
Ca 75 g grovhakkede nonstop eller M (nøtter med sjokolade)
8-10 seigmenn klippet i biter, eller finn dine søte, sprø og seige favoritter og lag din versjon av Rocky Road
Du trenger en liten langpanne, kledd med bakepapir på cirka 30×20 centimeter.
Smelt smør og sirup i en kjele.
Ta kjelen av platen og tilsett grovhakket sjokolade. La sjokoladen smelte og rør blandingen jevn.
Hell over i en stor bolle, med plass til det du skal tilsette. Vend lett sammen slik at sjokoladen smører seg rundt kjeks og nonstop.
Fordel massen i en bakepapirkledd form. Dryss eventuelt det du vil ha på toppen. Sett kaldt til det stivner. Del opp i biter og oppbevar kjølig i en bok
Hva med å lage en liten bolle til gave? Her har jeg lagt på litt hjemmelaget marsipan i tillegg.