Red velvet kake

Red Velvet Cake:
Dette trenger du:

300 g smør
7,5 dl sukker
5 egg
5 ss kakao
3 ts vaniljesukker
3 ts eddik
3 ts natron
5 dl kefir
11 dl hvetemel
3 bokser med konsentrert rød konditorfarge

 

Topping og evnt. hvis du vil dele den i 2 og ha fyll:

200 g romtemperert margarin

100 g Filadelfia ost

ca 600 g melis

2 ts vaniljesukker

Blandes med håndmikser til det blir en luftig frosting.

Man kan tilsette farge.

 

Pisk mykt smør og sukker til smørkrem (ca 5 minutter med elektrisk mikser).

Pisk inn eggene, ett om gangen.

Bland i kakaopulver og vaniljesukker.

Løs opp natron i eddik og bland i.

Rør i kefir vekselsvis med hvetemelet. Tilslutt tilsettes konditorfargen.

Pisk akkurat nok til at deigen er godt blandet og klumpfri, men ikke lenger.

Fordel deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30 x 40 cm).

Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 40-45 minutter (sjekk med en pinne at kaken er gjennomstekt). Avkjøl kaken i langpannen til den er helt kald. Hvelv den så ut av formen og dra av bakepapiret.

Du kan dekke kaken med kun frostingen, eller du kan bruke fondant som jeg har gjort her.

Her har jeg delt kaken i to og også delt kaken til å ha fyll inni. Så dette er en langpanne.

Denne kaken er veldig mektig og god, lykke til!

Kaldhevet luciabolledeig

Dette trenger du:

  • 5 dl melk
  • 90 g sukker
  • 1.5 dl honning
  • 1 g ekte safran
  • 950 g hvetemel
  • 1 ts kardemomme
  • 1.pk tørrgjær
  • 0.5 ts salt
  • 200 g romtemperert smør

Kok opp melk, sukker og ekte safran. Trekk kjelen til side og rør inn honningen. Avkjøl blandingen helt (jeg satt den ut fordi det er kaldt )og sett den gjerne til slutt i kjøleskapet til at den blir ordentlig kald. Har du ikke ekte safran kan du erstatte dette med 1 strøken teskje gurkemeie.

Ha i mel, romtemperert smør, gjær, salt, kardemomme og den kalde melkeblandingen i en bakebolle til kjøkkenmaskinen. Elt deigen smidig i 13 minutter på lav hastighet og i 2 minutter på middels hastighet. 

Dekk til bakebollen med plast og la deigen forheve i kjøleskapet natten over, minimum i 8 timer.

Ta deigen ut av kjøleskapet og velt den ut på en ren kjøkkenbenk. Legg over et rent kjøkkenhåndkle og la deigen rom-tempereres  i ca. 15 minutter. Del deigen opp i 30 like store deler og form til tradisjonelle lussekatter. Legg lussekattene på stekebrett med bakepapir. De skal etterheve under kledet i ca. 60 minutter eller til de er blitt dobbelt så store. Forvarm i mellomtiden stekeovnen til 200 grader varmluft.

Sett brettene inn i stekeovnen og stek de i ca. 8 – 10 minutter til du har fått en fin og gyllen farge. Avkjøl lussekattene på bakerister etter steking.

Dette gikk veldig bra, luciabollene ble luftige og fine 🙂

Lykke til!

 

Eplechutney

Eplechutney

Dette trenger du:

  • ca 700 g syrlige epler
  • 1 mellomstor løk, finhakket
  • ½ -1 rød chili, uten frø, finhakket
  • 2-3 ts finhakket hakket frisk ingefær (3 ts sterkere på smak)
  • 1-2 kanelstenger
  • 2 stjerneanis
  • 2-3 stk nellikspiker
  • 1 ts sennepsfrø (kan sløyfes)
  • ½ dl eplesidereddik
  • ca 1 dl sukker, gjerne brunt (smak deg fram, mengden sukker er avhengig av hvor sure/ søte eplene er)

Skrell og del eplene i biter 

Rens og hakk opp løk og finhakk chili.

Bland alt i en kasserolle og kok opp under omrøring

la småkoke med lokk ca.20 min, rør om en gang i mellom.

Når eplene er møre er det ferdig.

Fyll på rene glass og sett på lokk.

Sett de opp-ned til de er kalde.

Oppbevar i kaldkjeller eller helst i fryseboks.

Åpnet chutney oppbevares i kjøleskap.

Lykke til!

Blåbærmuffins

Blåbærmuffins

Dette trenger du:

3 egg

400 g sukker

600 g mel

4 1/2 ts bakepulver

6 ts vaniljesukker

3 dl olje (nøytral, solsikke f.eks)

3/4 ts salt

2 1/2 dl melk

Blåbær 

Visp eggedosis av sukker og egg

Hell oppi resten og rør forsiktig rundt

Blåbæra kan du mikse med litt mel så de ikke synker til bunn alle sammen

Fyll muffins med blåbær

Jeg fylte noen med epler og kanel også

Har du ikke muffinsbrett bør du ha doble former, ellers står de ikke.

Sett de inn i en 200´c varm ovn i 20.min

Når de er ferdige, la de kjøle seg ned i formene.

Masse lykke til!!

 

Hot gulrotsuppe

Dette trenger du:

ca.800 g gulrøtter

4 stk. sjalottløk

2 fed hvitløk

3 cm frisk ingefær

8 dl. grønnsaksbuljong

saft av 1 lime

1-2 ts. curry paste

1 chili

1 boks kokosmelk

flak salt

pepper

1/2 dl frisk koriander

Spekeskinke

Skrell og skjær gulrøtter, sjalottløk og hvitløk i biter. Finhakk chili og riv ingefær

Smelt smør i en gryte og fres grønnsakene til løken er blank, ca. 5 minutter

Ha i buljong og kok opp. La småkoke under lokk til gulrøttene er myke, ca. 20 minutter

Kjør suppen glatt med stavmikser

Rør inn kokosmelk og smak til med currypaste, limesaft, salt og pepper.

Varm spekeskinke i ovnen til de blir sprø dryss over sammen med koriander.

Serveres med nystekt fletteloff.

Lykke til!

 

 

 

Plommelikør

Plommelikør

Masse plommer er modene, hva med å lage likør?

Du trenger:

Plommer

Sukker

Vodka

Et glass

Ta plommene og lag et snitt i de før du legger de oppi glasset

Fyll oppi sukker

Deretter fyller du oppi vodka, jeg brukte 40%

Sett på lokket og rist litt på glasset, så fyller du oppi mer vodka

Sett det opp-ned litt og sett det et mørkt og ikke altfor varmt sted.

En gang i uken snur du på glasset

La det stå et par måneder. 

Lykke til!

Pico de gallo

Med Jalapenò fra eget drivhus skal jeg nå lage pico de gallo 🙂

Du trenger:

Tomater

Løk

Sitron/lime

Pepper

Salt

Koriander (fersk eller tørket)

Jalapenò / chilli

Hakk opp tomater, løk og jalapenò

Ha alt oppi en boks

Tilsett krydder og sitron/lime, smak til

Rør alt rundt og server 

Lykke til!

Syltet rødløk

Grillsesongen er igang for fullt hos oss og da ville jeg gjerne prøve meg på denne 1,2,3 oppskriften

Du trenger:

Løk

Edikk 7%

Vann

Sukker

1.dl edikk

2.dl sukker

3.dl vann

Kok opp laken, ta oppi finskåret løk i skiver.

La de koke i 1-2 min. Ha et rent og sterilt glass klart.

Ha alt oppi glasset, og kjøl ned før du setter det kjølig.

Ha det ved siden av kjøtt, fisk eller på tacoen i sommer

Lykke til!

Gønnsaker i bøtte

Ja dette lærte jeg på et hagedyrkekurs jeg var.

Dette trenger du:

Bøtte

drill

jord

tang

lekakuler

En plante

Det første du gjør er å drille hull i bøtta 2-3 cm. fra bunnen.

Dette fordi vann kan samles opp der.

Så heller du oppi litt lekakuler i bunn

Så legger du litt jord og deretter litt tang.

Dette er for at plantene skal få næring gjennom hele sommeren

Så topper du med mer jord

Tilslutt setter du oppi det du skal plante.

Jeg har her funnet litt ramsløk

Lykke til!!

Muffins oppi en appelsin

Lag muffinsrøre og ha røra oppi en 1/2 L eller 1,5 L flaske hvis du skal på tur.

Vi skulle bare rett utenfor hytta på bålpanna.

Del en appelsin i to og ta ut kjøttet. 

 

Hell oppi litt muffinsrøre og pakk det inn i alufolie

Legg den oppi bålet i 5-10 min.

Kikk oppi innimellom slik at den ikke blir brendt

Så er det bare å spise den 🙂

Lykke til!