Tzatziki

Dette trenger du:

3 dl. naturell yoghurt/ gresk yoghurt

1.5 agurk

1/2 ts salt

2 båter hvitløk

1/2 ts pepper

Legg yoghurten oppi kaffefilter i 40 min. så vannet drypper av.

Gjør det samme med agurken.

Riv agurken opp.

Bland alt i en bolle.

Lykke til 🙂

Eltefrie rundstykker

Endelig skulle jeg prøve eltefrie rundstykker, her er oppskriften som jeg fikk av Anne Orø 🙂

Dette trenger du:

250 g fint hv. mel

250 g grovt mel

1 ts salt

1/2 ts tørrgjær

1 neve solsikkekjerner

3 dl vann

1 dl juice (eple eller appelsin)

 

Mix alt i en bolle 

Settes på benken i 8-18 timer

Varm opp ovnen på 250´c med stekebrettet inni.

Ta brette ut og sett ovnen på 200´c Legg på 12 stk rundstykker

Stek de i 12. min

Så er de ferdig!

Så enkelt, så deilig.

Lykke til!

Hjemmelaget granola

Dette trenger du:

250 g havregryn

50 g solsikkekjerner

70 g valnøtter

70 g hasselnøtter

50 g sesamfrø

25 g brunt sukker

1 dl eplejuice

1/2 ts maldonsalt

1 ss smør

100 g tørket frukt

Rør sammen alt det tørre med unntak av sukker og tørket frukt/bær.

Ha eplejuice, smør, sukker og honning i en kasserolle, og varm opp til alt er oppløst.

Grovhakk de største nøttene


Hell den våte blandingen over det tørre og rør rundt.

Hell blandingen over på et stekebrett med bakepapir

og fordel den jevnt utover.

Når blandingen er ute, la den stå og bli avkjølt.

Så putter du oppi den tørkede frukten.

Steks midt i ovnen ved 140 grader

(på vanlig over- og undervarme) i 50-60 minutter.

Rør i blandingen cirka hvert 10-15 minutt

Frokostblandingen er holdbar i ca 1 måned.

Rømmesild

Denne fikk jeg servert i Bergen i julen, oppskrift fra Bjørn (svoger)

Dette trenger du:

  • 1,5 dl rømme
  • 1,5 dl (en pakke) majones
  • 2 glass appetittsild
  • 1 rødløk

Skyll silden og legg den i vann i en time

Hell oppi rømme og majones

Hakk opp rødløk og ha det oppi

Del opp filètene og ha de oppi

Bland alt sammen og sett det kaldt, den kan spises dagen etter.

Men blir bare bedre og bedre for hver dag.

 

Masse lykke til!

 

 

 

Karamellfudge

Disse er digge altså!

Dette trenger du:

  • 1 kg sukker
  • 2,5 dl. vann
  • 5 dl fløte
  • 100 g smør
  • 3 klyper med maldonsalt

 

 
 

Smelt sukker sammen med 2,5 dl vann til gylden karamell i en stor

stålkjele (ikke teflon). Ikke rør i sukkeret mens det smelter, vend på kjelen om du vil. 

Når sukkeret har blitt til karamell trekker du kjelen av varmen og rører inn smør. 

Rør så inn kremfløten, litt av gangen. Når all fløten er i så setter du kjelen

tilbake på varmen og koker opp til 118-120 grader. Ta oppi salt

Det skal mellom 118-120 grader ikke over!

Når karamellen har kokt til den når 118-120 grader siler du den i en

kjøkkenmaskinbolle med k-visp og visper til karamellen blir tykkere

og ikke er klissete mer. Men du skal stoppe før den blir for ?tørr?. 

Når den såvidt drypper er den ferdig.

Så skal den over i former, jeg brukte matbokser.

Etter ca 4 timer i kjøleskap eller ute som jeg satte de, skal de skjæres opp

Skjær de opp i passe biter, kan gies bort i små poser eller spises selv 🙂

Lykke til!!

Rose tennbriketter

Lag dine egne tennbriketter.

Dette trenger du:

  • Gammel stearin
  • blikkboks
  • hyssing
  • bomullspad
  • Lykke til!

Silkeleire

Dette er kanskje noe å lage i førjulstiden?

Dette trenger du:

1 dl Maizena

2 dl salt

2 dl vann

Bland det i en bolle eller rett i en kjele

Røres i hele tiden til den tykner og blir svampaktig

Legg deigen på et bakepapir til avkjøling, gjerne brett den utover.

Når den er kald kan du kjevle den ut, bruk gjerne litt maizena

hvis den er klissete.

Bruk pepeprkakeformer til å stanse ut. Dypp gjerne formene i maizena

så de ikke blir klissete.

Bruk et sugerør til å lage hull hvis du skal henge de opp

De kan tørkes i vanlig romtempratur, men hvis du vil ha de litt kjappere 

ferdig kan du sette de inn i komfyren på 100`c

med en glippe på døra i 30. min

Når de er ferdig kan de dekoreres med maling hvis man vil.

Lykke til!

Noen konkrete matteoppgaver tilpasset 1.klassinger

Du trenger:

  • Muffinsformer
  • perler
  • laminerte tall
  • whiteboard penn
  • pappkopper
  • piperensere

 

Her har jeg skrevet tall på muffinsformer, eleven skal legge antall perler oppi

formene. Her øver vi på tallforståelse, mengdetrening, men også

pinsettgrepet da eleven sliter med blyantgrepet.

Eleven ville gjerne gjøre de rød OG de svarte formene 🙂

Eleven får utdelt en bunke med muffinsformer med tall. Eleven skal 

sette tallene etter hverandre fra 1-10. formene blandes på nytt og eleven

skal sette formene fra 10-1

Sporingsoppgave, eleven sliter med godt blyantgrep og behøver å trene.

Jeg har laminert store tall 0-10

Eleven jobber også her med pinsettgrepet på piperensere.

Putter de oppi hullene på pappkoppene. Også trening av mengde og antall.

 

Noen små enkle oppgaver i matte.

Lykke til!

 

Hjemmelaget lyslenke

Dette trenger du:

  • papp kopp
  • papir
  • lag en mal
  • saks
  • lim
  • lyslenke

Jeg ødela en kopp for å lage malen min i papir


Tegn opp rundt malen og klipp ut, deretter limer du på koppene

Lag et lite hull i bunn og sett nedi et lys fra lyslenken

Sett på en teip så den holder seg der

Man kan selv velge hvor tett man vil ha koppene


Slik ble de til slutt, skal henges opp i telt til sommeren 🙂

Ha en fin dag og lykke til!!
 

Sjokoladekake uten mel

Dette trenger du:

20 cm springform

Sjokolade kake bunn:

110 g smør

150g kokesjokolade (jeg brukte en cøliaki fri) 

3 eggeplommer

1 ss (8 g) usøtet kakaopulver

klype salt

 

100 g sukker

3 eggehviter

 

Kaffe Mousse:

2 eggeplommer

100 g sukker

1 1/2 ss (12 g) maisstivelse

160 ml varm melk

1/2 ts (3 g) vaniljeekstrakt  eller 1 ts vaniljesukker

1 ss (4g) pulverkaffe

1/2 ss (5 g) gelatinpulver

2 ss kaldt vann

240 g kremfløte

 


Smør og sjokolade smeltes i vannbad (jeg brukte mel og melke fri sjokolade)

Pisk så eggehviter og sukker i en bolle og sett komfyr på 180`c


Putt en og en plomme oppi en avkjølt smør og sjokolade blanding

putt oppi kakao

Bland lett sammen eggehvittekremen litt og litt

settes midt i ovnen på 180`c i 25 min.

Så kan du lage kaffe mousse, pisk sammen eggeplommer og sukker

hell oppi varm melk

Varm alt i en kjele, mens du rører rundt


putt oppi kaffe og vaniljesukker

Putt oppi gelatinpulver i en kjele med vann og la det svelle i 5-10 min.


ha det på lav varme til det smelter

Hell gelatinen over røra

pisk opp fløten

blandes forsiktig inn i kremen


Legg det over den avkjølte bunnen 

Jeg drysset over litt sjokolade på toppen med litt jordbær.

 

Lykke til 🙂