Skrivegrepet er viktig

I 1. klasse øver vi på skrivegrepet, det bør man begynne med allerede i barnehagen. Jeg har innføring i hvordan man holder blyanten, og vi gjør ulike oppgaver. Når vi har gjort dette noen runder har vi skrivedans i smågrupper.

Her er noen bilder av oppgavene vi gjør:

 

Det første jeg gjør er å snakke litt om fingrenes muskler. Vi gjør noen finger

øvelser sammen. Jeg sier at alle skal ta frem den hånden de skriver med,

alle sammen skal vifte med tommel, legge den inn. Vifte med pekefinger, legge den inn.

Vifte med langemann, legge den inn. Vifte med ringefinger, legge den inn.

Og vifte med lillefinger, legge den inn. Slik at du tilslutt får en knyttneve. Etterpå skal alle 

vinke med fingrene. 

       

         

      

Så begynner jeg å vise at de skal holde en pom- pom med to fingre. 

Så snakker jeg om munnen til en krokodille, det er pekefinger og tommel.

Blyanten balansere oppå hånden til alle har fått blyant.

Når krokodillen blir sulten vil den spise blyanten. Blyanten er trekantet og da 

må pekefinger og tommel være på 2 av sidene og siste finger, langefinger,

være støtte under. Viktig å korrigere hvis pekefinger står som en trekant rett

opp, den skal ligge på linje med blyanten.

En av oppgavene er å spore

Her bruker elevene en klesklype og noen pom-pomèr. 

De skal da kun bruke pekefinger og tommel, for å øve finmotorikk og gripetaket

til blyantgrepet. 

De tar opp en og en pom-pom og legger de i hånden min.

En annen finmotorikk oppgave er å bruke piperensere + perler.

Her skal elevene tre på perler med tommel og pekefinger.

Har du ikke piperensere og perler, kan du bruke skolisser og klippe opp sugerør

i biter med ulike farger.

Denne oppgaven har jeg hentet fra USA da barna gikk på skole der.

Her skal elevene bruke en stor tegnestift, holdes med pekefinger,

tommer og langemann. Så skal de “prikke” nedover hele stjernen. Tilslutt har de 

“klippet” ut hele figuren.

Denne oppgaven er laget av muffinsformer, der jeg har skrevet nummer oppi.

Så skal elevene plukke perler med tommel og pekefinger og legge antall oppi.

Denne oppgaven tar jeg også med, men var ikke helt fornøyd med den.

Det skal egentlig være sand oppi posen, men jeg tok sukker fordi det var bare våt

sand ute. Men oppgaven går ut på å skrive ukas bokstav med en q-tips,

ved å holde q-tipsen med tommel, langefinger og pekefinger.

 

1 kommentar
    1. Takk for fine tips! et spørsmål, etter at pom pom er plassert skriver du “Blyanten balansere oppå hånden til alle har fått blyant”. Hva mener du med det? hvor skal blyanten ligge når krokodillen skal spise? takk for svar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg