Grove rundstykker/småbrød med gulrot og solsikkekjerner, saftige og gode.

 

Dette trenger du :

4 gulrøtter

100 g smør

5 dl vann

5 dl yoghurt naturell

2 pk. gjær

Ca 2 kg grovbakstmel eller blanding av fint og grovt hvetemel

3 dl solsikkekjerner

2 ts salt

2 ts honning (kan sløyfes)

egg til pensling (kan sløyfes)


Ps: denne gangen hadde ikke jeg grovbakstmel, så jeg tok 3 dl. havrekli

og resten hvetemel i steden 🙂

 Slik gjør du:

Skrell og riv gulrøttene fint opp.

Smelt smør. Tilsett vann og yoghurt og la bli fingervarmt.

Rør ut gjæren i litt av væsken, tørrgjær tilsettes sammen med melet (hold igjen litt av melet og tilsett mot slutten til deigen får passe konsistens).

Arbeid sammen til en glatt og smidig deig . (I kjøkkenmaskin laveste hastighet i 6 -8 min)

Dekk med et kjøkkenhåndkle eller tre en bærepose over bakebollen. Sett til heving 30?40 min til deigen får dobbelt størrelse.

Ta deigen over på et melet bakebord, kna litt sammen og del opp og form til runde eller avlange rundstykker. Legg på et bakepapirkledt stekebrett. Dekk med kjøkkenhåndkle og sett til etterveving 40?50 min.


Varm stekeovn til 225 oC. Pensle ev rundstykker med sammenpisket egg, melk eller vann og stek midt i varm stekeovn i 12-15 min.

Avkjøl på rist.

Server med ost og marmelade til en kopp te, som fristende matpakker eller som tilbehør til suppe eller salat.

Egner seg godt til nedfrysing.

Tips: For dem som ikke skal ha melkeprodukter kan smør kan byttes ut med margarin uten melk eller med 1 dl olje, yoghurt kan erstattes med vann eller med alpro soyayoghurt (naturell).

Egg til pensling kan sløyfes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg