Sjokoladekake uten mel

Dette trenger du:

20 cm springform

Sjokolade kake bunn:

110 g smør

150g kokesjokolade (jeg brukte en cøliaki fri) 

3 eggeplommer

1 ss (8 g) usøtet kakaopulver

klype salt

 

100 g sukker

3 eggehviter

 

Kaffe Mousse:

2 eggeplommer

100 g sukker

1 1/2 ss (12 g) maisstivelse

160 ml varm melk

1/2 ts (3 g) vaniljeekstrakt  eller 1 ts vaniljesukker

1 ss (4g) pulverkaffe

1/2 ss (5 g) gelatinpulver

2 ss kaldt vann

240 g kremfløte

 


Smør og sjokolade smeltes i vannbad (jeg brukte mel og melke fri sjokolade)

Pisk så eggehviter og sukker i en bolle og sett komfyr på 180`c


Putt en og en plomme oppi en avkjølt smør og sjokolade blanding

putt oppi kakao

Bland lett sammen eggehvittekremen litt og litt

settes midt i ovnen på 180`c i 25 min.

Så kan du lage kaffe mousse, pisk sammen eggeplommer og sukker

hell oppi varm melk

Varm alt i en kjele, mens du rører rundt


putt oppi kaffe og vaniljesukker

Putt oppi gelatinpulver i en kjele med vann og la det svelle i 5-10 min.


ha det på lav varme til det smelter

Hell gelatinen over røra

pisk opp fløten

blandes forsiktig inn i kremen


Legg det over den avkjølte bunnen 

Jeg drysset over litt sjokolade på toppen med litt jordbær.

 

Lykke til 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg